Ghidul șoferului pe timp de iarnă în 25 de sfaturi

De când a nins și în București nu mai sunt parcări, al meu merge cu trenul la birou, deci drumurile zilnice obligatorii (gară, grădiniță) – pe lângă ale mele – îmi aparțin.

Am avut deci ocazia iarna asta să îmi testez din nou abilitățile de șofat pe zăpadă și gheață. Faptul că șofatul e una din pasiunile mele, nu mai este secret – am mai povestit aici si aici – însă cred că nu tuturor li se potrivește condusul în condiții de iarnă și am tot întâlnit specimene (chiar azi pe drumul de la grădi, o doamnă din fața mea a oprit pentru a lăsa să treacă 2 mașini din sens opus, însă fără a se asigura în oglindă, să mă vadă în spate și să observe că acele mașini nu aveau pe unde trece de mine …de aceea am început cu pct 1).

 

Iată deci câteva sfaturi care cred (sper mai mult) că ne vor ajuta pe toți să circulăm (în loc să ne blocăm), și să circulăm chiar fără incidente. 

  1. Mergi. Dacă drumul este îngustat sunt mai mari șanse să treacă toată lumea dacă avansezi cu viteză redusă, cât mai aproape de partea dreaptă a drumului. Nu te opri, decât dacă chiar nu este loc (aici trebuie să știi bine cât spațiu ocupi, cu oglinzi cu tot). Dacă te oprești sunt 2 riscuri: să rămâi în zăpadă, sau să blochezi strada dacă mai vin și alte mașini în ambele sensuri.
  2. Mergi lin. Orice mișcare bruscă de volan, frână, accelerație te va dezechilibra, direct proporțional cu gradul de bruscare.
  3. Pe o porțiune goală de drum testează frâna pentru a vedea starea drumului în fapt, referitor la cât de alunecos este, câtă aderență, cum se comportă frânele.
  4. Folosește frâna de motor (retrogradarea gradată a vitezelor, despre care am mai vorit anterior). Frâna de picior și frâna de mână acționează asupra roților prin blocarea lor, deci mașina va patina împinsă de inerție. Frâna de motor reduce viteza fără ca mașina să derapeze, neacționând pe roți.
  5. Ține distanță mai mare în mers.
  6. Dacă aluneci, redresează mașina lent și natural, nu trage brusc de volan, pentru a păstra controlul mașinii. Nu te ține de volan, nu o sa cazi din mașină! Ridică piciorul de pe accelerație și îndreaptă volanul încet pe direcția de mers. Frânează doar dacă crezi că ai aderență, altfel frână de motor și lasă mașina să alunece lent.
  7. Pe o stradă cu dublu sens, îngustată la o bandă, dacă vezi că vine mașină din sens opus, oprește în primul spațiu disponibil, unde este o porțiune mai lată și puteți trece unul pe lângă celălalt (ex: un garaj deszăpezit). Dă faruri mașinii din față pentru a ști că îl aștepți să treacă. Dacă oprește el, treci tu și mulțumește-i.
  8. Dacă ești pe gheață și vrei să pleci, nu accelera agresiv, ci lent. Încearcă alte poziții ale roților pentru a prinde puțină aderență să poți porni. Poți încerca și mers puțin în spate pentru deblocare și apoi în față, cu o mișcare lină de balans.
  9. O idee bună este să nu accelerezi pe curbă, în special la curbe strânse.
  10. Dacă urci la deal, ia-ți puțin avânt înainte și încearcă să pătrezi viteza constantă, nu să oprești. La coborâre redu viteza înainte și nu lăsa mașina liberă.
  11. Aprinde faruri adecvate – pe ninsoare, chiar dacă este ziuă afară, vizibilitatea scade. Pe ninsoare abundentă pot fi necesare luminile de ceață.
  12. Ajută amărâtul înzăpezit, că s-ar putea să ai și tu nevoie de ajutor într-o zi!

 

Cum ai grijă de mașină + dotări necesare? 

  1. Alimentează mașina – combustibil, ulei, lichid de parbriz de iarnă. Lichid și combustibil cunoașteți, pentru ulei iată aici un film care prezintă mai detaliat. https://www.youtube.com/watch?v=h8SPaLdLAi4
  2. Ține aproape racleta, perie, lopată, sac cu nisip, spray pentru dezghețat (pe care e bine să îl iei cu tine în casă, căci ai putea avea nevoie de el pentru a deschide mașina). #ProTip La nevoie dacă rămâi înzăpezit poți folosi covorașele din mașină. Curăță puțin zăpadă în fața roților cu tracțiune (în general față) și pune covorașele usor sub cauciuc, astfel încât să ai puțină aderență.  Curăță de gheață și zăpadă și farurile/stopurile dar și capota, nu doar geamurile.
  3. Curăță roțile de zăpadă înghețată. Preferabil să îți faci un obicei din asta, când ajungi acasă. Când pleci mașina deja va fi stat cu zăpada la roată, iar totul va fi înghețat și mult mai greu de îndepărtat.
  4. Roțile nu trebuie să fie umflate prea tare, ele trebuie să fie flexibile pentru a te ajuta cu aderență. De obicei mașinile au indicații legat de presiunea necesară în roți în funcție de condițiile de drum și gradul de încărcare al mașini – la mine sunt pe interiorul capacului de la rezervor. Mergeți și puneți presiune în locații care au și afișaj electronic pentru a vă asigura de corectitudinea presiunii.
  5. Curăță ștergătoarele și lasă-le ridicate pentru a nu îngheța pe parbriz/lunetă.
  6. Curăță-ți încălțămintea de zăpadă pentru a nu îți aluneca picioarele de pe pedale în mers (pățită de mine).
  7. Pentru drum lung cu prognoză de viscol, dacă totuși pleci, ia cu tine provizii de apă, hrană, pătură, baterie încărcată la telefon, trusă de prim ajutor. AIci e obligatoriu rezervor plin.
  8. Lanțurile – se pun de asemenea pe roțile cu tracțiune și se folosesc NUMAI pe drumuri înzăpezite sau acoperite cu gheața și doar pe durată scurtă în timp și cu viteză mică. Aici un articol detaliat despre lanțuri. Noi până acum nu le-am folosit și din ce citesc online puțină lume le și folosește după ce le cumpără.
  9. Ține în mașină crocodili pentru baterie, sau cabluri pornire mașină. Da toți știm că bateria auto are dinam și se încarcă în mers … totuși iarna e grea, omătul mare… și trebuie să respectăm câteva reguli – mașina plimbată măcar 20 minute zilnic, și un drum mai lung pe săptămână, iar înainte de pornirea motorului, închideți toţi consumatorii: radio, dezaburire, faruri, lumini, ştergătoare de parbriz. Eu am pățit-o și e tare neplăcut …
  10. Cauciucuri de iarnă sper ca este implicit deja, ca și extra asigurarea.
  11. Cauciucurile este important să nu fie mai vechi de 4 ani, întrucât cauciucul vechi se usucă, își pierde elastictatea și la frig devine casant.
  12. În plus, deszăpezește inteligent, pentru tine și pentru noi toți! Despre asta a scris Prințesa Urbană foarte bine aici.
  13. Iar în final, dacă nu te simți în stare, lasă mașina acasă.  

 

Dacă mai aveți și alte sfaturi, cu drag completez acest ghid, astfel încât să ne fie util tuturor!

Drumuri line și fără incidente să avem!

5 comentarii

  1. Daca nu poti pleca de pe loc, nu accelera pentru ca patinarea rotilor vor produce gheata si va fi greu sa mai iesi. Incearca din prima sa pui schimbatorul intr-o treapta superioara, a doua si accelereaza usor.
    Pe gheata si zapada tine masina un pic subturata, momentul de cuplu este mai mic si mai puternic.
    Daca mergi pe drum dezapezit si intalnesti o portiune inghetata, ridica piciorul de pe acceleratie si lasa masina sa mearga inainte in treapta de viteza existenta pana se reduce viteza si poti schimba in treapta inferioara. In nici un caz nu actiona frana.
    Daca masina derapeaza misca volanul usor spre directia deraparii. Exemplu: virezi la stanga iar spatele masinii derapeaza spre dreapta, atunci vireaza volanul incet spre dreapta fara sa accelerezi si masina se va redresa singura.

    Apreciază

Lasă un răspuns