Influența ecranelor asupra copiilor – când este prea mult și de ce? Ce putem face?

Generația de copii de astăzi crește înconjurată de tehnologie, de la părintele cu telefonul ca extensia mâinii până la gadgeturi precum TV încorporat în scaunul de la mașina, iar mulți dintre ei dețin propriile telefoane/tablete de la câțiva ani.

Tehnologia poate reprezenta un avantaj, atunci când nu se face abuz de utilizarea ei. În același timp prea mult timp petrecut în fața ecranelor poate avea următoarele efecte nedorite:

  • copiii care în mod constant petrec mai mult de 4h/zi uitându-se la TV au o probabilitate mai mare de a deveni supraponderali, din 2 motive – fiind mai sedentari, dar și fiind expuși mesajelor directe sau indirecte legate de dulciuri, sucuri, fast-food, prin reclame în mod special.
  • copiii care au vizualizat acte de violență sunt mai predispuși să devină agresivi, și să vadă lumea ca fiind ceva înfricoșător. În plus ei pot avea coșmaruri, neputând încî să distingă ceea ce este real și ceea ce este ficțiune.
  • expunerea copiilor din primii 2 ani a fost conectată cu întârzieri în dezvoltarea limbajului și a nivelului de pregătire pentru integrarea în colectivitate.
  • expunerea timpurie a fost conectata cu probleme de atenție și tulburări de somn.
  • folosirea televizorului la 3 ani a fost conectată cu probleme de comportament și efecte pe termen lung asupra dezvoltării sociale, implicării în clasă, dar și asupra performanțelor școlare.

Pentru toate aceste riscuri este important ca părinții să monitorizeze îndeaproape timpul pe care copiii îl petrec în fața ecranelor și să stabilească limite pentru a se asigura că nu este prea mult.

ATENȚIE! Luați în calcul nu doar cât timp le permiteți voi să se uite acasă la un desen animat, ci și cât timp li se oferă acces în grădiniță (unde mulți practică cel puțin afișarea filmulețelor de pe youtube, dar și televizoare deschise, sau filmulețe educative în cadrul diferitelor opționale), în afterschool, alături de bonă/bunică, acces la telefon în mașină etc.

În primul rând trebuie să ținem cont de COPIL, ca vârstă și nivel de dezvoltare.

Recomandările specialiștilor în pediatrie – via Academia Americană de Pediatrie:

  • 0-18 luni: Zero acces la ecran, cu excepția chaturilor cu familia.
  • 18-24 luni: Acces redus la ecran, în compania părintelui/îngrijitorului.
  • 2-5 ani: Maxim 1h /zi de programe educative, alături de părinte/îngrijitor care îi va ajuta să înțeleagă ce se întâmplă pe ecran.
  • 5-18 ani: Părinții ar trebui să fie consecvenți în stabilirea limitelor cu privire la ecrane – TV, telefon, jocuri video etc. Acestea nu ar trebui să fure din timpul de somn sau timpul de activitate fizică sau joacă activă.

Despre recomandărilor unui medic neurolog am mai scris aici.

Cea mai mare parte din dezvoltarea creierului unui copil are lor în primii 2 ani de viață.

dezv-creiersinapse

De aceea este important ca în acești primi ani ei să poată explora mediul înconjurător, și să experimenteze gusturi, mirosuri, texturi, sunete, imagini, să interacționeze și să se joace cu alți oameni, învățând astfel despre lumea din jur.

Iată mai jos reacția anatomică a copilului expus la diferte stiluri de muzică, și gândiți-vă câte sunete diferite, tonalități diferite sunt într-un calup publicitar.

respirate

Trebuie însă să facem distincția între a pune copilul singur în fața televizorului, ca noi să spălăm vasele în liniște, și a îi da tableta pe care să facă un puzzle sau să potrivească culori alături de noi.

Așadar vom ține cont și de CONȚINUT.

Ce fac în fața ecranului? Ce văd? 

pexels-photo-59628-1

Copiii mei de 4 și 6 ani au început inițierea în utilizarea calculatorului, întrucât au manifestat interes către litere și cifre și către a le scrie, dar și către calculator, am decis că este momentul. În fiecare săptămână petrec 10, respectiv 20 de minute pe laptop, scriind text, jumătate de timp structurat cu indicații de la mine, jumătate din timp liber la apăsat taste după dorința proprie.

  • Stăm alături de ei pentru a filtra conținutul și ne asigurăm că este potrivit vârstei lor.
  • Încurajăm copilul să creeze, un copil care desenează ar putea folosi o tabletă grafică, unui care e pasionat de litere, ar putea să scrie în word, altul ar putea dori să facă fotografii etc.
  • Ne documentăm bine legat de jocuri și aplicații înainte de a le da acces liber pe telefoane/tablete – exemplu mai jos, de citiți bine eticheta/termenii și condițiile.

picture3

Și cu cât sunt mai mici, cu atât vom fi mai atenți la CONTEXT

Putem folosi timpul petrecut în fața ecranului ca motiv de interațiune cu cel mic, sau ca moment educativ, ajutându-l să integreze lecții despre lume. Pentru asta trebuie să fim alături de el, să filtrăm informația care ajunge la el, să explicăm când este cazul etc.

De exemplu la început de an Eurosport difuzează emisiunea Watts care curpinde cele mai spectaculoase faze din sport din anul precedent. Unele sunt amuzante, altele dramatice. Noi am folosit aceasta emisiune ca pretext pentru a discuta despre diferite sporturi, dar și despre alte domenii conexe.

Nu lăsați copilul, mai ales pe cel mic, singur în fața ecranului!

În plus, nu îl lăsați să găsească refugiu în tehnologie. De exemplu, dacă îl certați iar el se repede și se închide în lumea lui din Minecraft. Ajutați-l să trăiască frustrarea, neputința, tristețea, nu îl abandonați acolo singur.

Avem grijă să organizăm și timp activ fără ecrane în fiecare zi, astfel încât momentele de fericire și de gratificare instantanee (cheia jocurilor stă în această gratificare imediată, treci primele niveluri repede și primești multe recompense, primind mesajul că faci ceva bine, iar creierul e fericit) să provină și din interacțiunea umană. 

picture5

În loc de concluzii:

  • Schimbă începutul poveștii și poți schimba povestea întreagă
  • Nu restricționa excesiv!
  • Oferă-i modelul personal, dezlipește-te de ecran!

Lumea există cu bune și cu rele, iar o parte din ea va pătrunde în universul copiilor prin modem indiferent de câte măsuri veți lua. Nu renunțați! Începeți conversația despre tehnologie devereme și nu vă opriți niciodată.” Cynthia Edwards, Ph.D., profesor de psihologie la Meredith College in Raleigh, NC.

Nu vreau să mă credeți pe cuvânt. Sunt un părinte îngrijorat și m-am documentat înainte să vă scriu rândurile de mai sus. Iată mai jos câteva studii:

  • Studiul care arată legătura între expunerea TV și dezvoltarea limbajului, aici.
  • Studiul care arată legătura între expunerea TV înainte de 3 ani și consecințele asupra dezvoltării cognitive, aici.
  • Studiul care arată legătura între expunerea TV a copiilor mici și tulburările de somn, aici și aici.
  • Studiul care arată legătura între expunerea constantă la TV și abilitățile sociale , aici.
  • Studiul care arată legătura între expunerea constantă la TV și calculator și obiceiuri alimentare nesănătoase, care duc la supraponderabilitate , aici.
  • Și pentru că mereu un lucru pozitiv va atrage lângă el lucruri pozitive, chiar și studiile ne arată că, pentru a avea copii mai fericiți, este mai important să organizăm activități, joacă liberă, fără ecrane, mai mult decât să ne preocupăm să limităm accesul la ecran. Atâta timp cât vor avea alternative viabile, pe placul lor, vor alege și aceste variante.
  • *A fost folosit în mod special TV-ul în studii datorită accesului facil la TV, mai ales a copiilor mici, înainte de a prinde un telefon/o tabletă. Studiile sunt însă valabile pentru orice ecran.
Anunțuri

4 gânduri despre „Influența ecranelor asupra copiilor – când este prea mult și de ce? Ce putem face?

Adăugă-le pe ale tale

  1. Felicitari pentru articol.

    Spre deosebire de celelalte ramuri de parenting, parentingul digital are handicapul ca ritmul de dezvoltare al tehnologiei este mai rapid decat cel al studiilor. Din acest motiv studiile vechi sunt depasite in prezent sau chiar incorecte. De exemplu, televizorul – inainte erau foarte putine posturi pentru copii si erau la moda jocurile video. Acum exista canale de desene animate nisate pe varste diferite si canale cu emsiuni educative. In al doile rand, internetul era asociat cu consumul de informatii online. In prezent, internetul este asociat (unii adulti chiar il confunda) cu retelele de socializare. In al treilea rand, inainte erau pc-urile care iti permiteau sa instalezi diverse programe educative – sa desenezi, sa programezi etc. Acum sunt la moda tabletele – poti instala si pe ele dieverse aplicatii dar nu se compara cu programele rulate pe pc.

    Indiferent de timpul alocat mediului online sfatul meu este sa va invatati copiii sa-si protejeze ochii si spatele. Decat sa-i lasati pe smartphone mai bine luati-le o tableta. La pc pozitia pe scaun este esentiala.

    Va recomand 🙂 pe http://www.staupenet.ro/chibzuinte/digital-parenting

    Apreciază

    1. Multumesc. Asa este. Sunt multe aspecte de luat in calcul. Subiectul este unul care sta pe creierul mic al multor parinti, deci am facut rezumatul rezumatului. 🙂

      Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Blog la WordPress.com.

SUS ↑

%d blogeri au apreciat asta: